Cunoașteți-ne profesorii: Dáné Melinda Csilla, profesoara clubului de vară în limba engleză


Melinda predă limba engleză pentru copii de mai bine de 14 ani şi va fi profesorul ce va ghida copiii în cadrul clubului vară în limba engleză. Am întrebat-o despre avantajele învățării timpurii ale limbilor străine, abordarea ei didactică precum și despre motivele ei pentru care a ales această carieră.

– Melinda, de ce îți place să lucrezi cu copiii?

Omul simte instinctiv dacă are vreo vocație specială. Eu am simțit deja asta de la vârsta când eram la grădiniță – că aș vrea sa mă ocup de copiii mici. Marele meu vis era să devin educatoare. Țin minte cum bunica mea îmi spunea: ”Să știi că tu vei reuși mult mai mult în viață decât atât!”

M-a ofensat un pic comentariul deoarece, la vremea respectivă, eu nu-mi doream să fiu nimic altceva în viață decât educatoare. Şi până în acest moment admir munca educatoarelor, care, după părerea mea, fac o muncă supra-omenească.

Mă ocup de copii de grădiniță dar și cu preșcolari încă de pe vremea când eram în gimnaziu. Am început să mă ocup de ei în cadrul grupului de cercetași, mai apoi ca pedagog pentru copii cu nevoi speciale, logoped și profesor de limba engleză.

– Cum reușești să îndrăgești limba engleză cu copiii?

Copilul nu este acaparat neapărat de un subiect anume ci, mai degrabă, de  personalitatea pedagogului. Dacă pedagogul reușește să găsească tonul comun în comunicarea cu copiii și să li se adreseze pe limbajul lor a atins deja un prag decisiv în experienţa de învăţare a acestora.

– În opinia ta, de ce copiii învață limbi străine mai repede și mai ușor decât adulții?

            Conform teoriei lui Noam Chomsky, copilul se naște cu un mecanism natural de însușire a limbilor (Language Acquisition Device). Cele mai recente cercetări psiholingvistice arată că, în achiziția limbilor, există două praguri critice, de fapt două bariere biologice, care presupun două ‘ferestre’ genetice bine stabilite. Prima ‘fereastră’ genetică cuprinde primii 6-8 ani din viața copilului. Dacă în această perioadă lipsește stimulul lingvistic din experiența copilului, abilitatea sa de a-şi însuși o limbă străine slăbește. Cea de-a doua ‘fereastră’ genetică este în perioada de pubertate a copilului. În aceste două perioade copilul absoarbe foarte repede orice limbă străină vorbită în preajma lui. După închiderea acestor ‘ferestre’ copilul își va păstra abilitatea de însușire a limbilor în continuare, însă aceasta va pierde mult din intensitate.

– Ce instrumente didactice folosești în predare?

În activitatea mea cu copiii încerc să aplic instrumente și tehnici didactice care sunt inerente existenței și realității imediate a copiilor. Joaca, poveștile, teatrul cu păpuși, jocurile de rol sunt foarte importante, la fel şi folosirea unor materiale ilustrative cu care copiii pot să experimenteze și să se joace cu ele. Metoda de predare pe care o aplic se bazează pe dobândirea experiențelor multisenzoriale, care presupune procesarea informației prin implicarea mai multor simțuri. După părerea mea, aceasta este cea mai potrivită metodă pentru firea naturală, curioasă și mereu activă a copilașilor.

– Cum implici copiii în procesul didactic?

Odată un prieten bun mi-a spus: ‘Copiii te iubesc pentru că știi să-i vrăjești.’ După părerea mea, cheia este ca pedagogul să știe cum să coboare în lumea fermecată a copiilor. Acest lucru este posibil, însă, doar dacă o parte a ființei noastre va reuși să rămână mereu copil și să ne ajute să ne păstrăm abilitatea de a ne ‘juca’ bucuroși, senin, degajați și fără grijile maturității.

– Care este secretul pentru ca un profesor să fie îndrăgit de către copii?

Cred că răspunsurile mele au formulat în mare răspunsul și la această întrebare. Ceea ce aș mai adăuga este că un alt factor important este sinceritatea. În liceu am apreciat foarte mult acei profesori care și-au asumat când nu știau răspunsul corect sau când au făcut vreo greșeală. Aș vrea și eu să reprezint această valoare umană în fața elevilor mei, prin care să mă considere în primul rând un om, un mentor, nu și reprezentantul ‘autorității’ în clasă.

– Melinda, mulțumesc pentru discuția noastră și îți doresc mult succes pentru derularea și predarea Clubului de Vară de Limba Engleză.

Clubul de Vară de Limba Engleză – Mai multe detalii găsiți: https://www.blsh.ro/programe-pentru-copii/club-de-vara-pentru-copii-limba-engleza/

 

Lasă un răspuns

Prin completarea acestui formular ești de acord să publicăm comentariu tău. Adresa ta de email nu va fi publicată. Citește mai multe în politică de confidențialitate.

Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *